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Pe fòia bréve… A stória du mé pàize..cumme ‘na fùa.
            audio off-line In sintesi, come una favola…
‘Na vótta gh’éa i Lomellini, ‘na ricca famiglia zenàize de Pégi ch’a cumerciòva u cuòlu e pe ômentò i só guògni a l’ha decizu de mandò in gruppu de pescuài à Taborca, ‘n uizóttu davanti â cósta tünexiña. (1541)
Da alùa à Taborca gh’è steta ‘na grande quantitè de travaggi culeghè â pésca.
Sta cumunitè a l’è cresciüa e a l’è prusperò ma, dóppu quàixi duì siculi, a l’ha cumensàu à sentì i ségni de ‘n maléssere ch’u l’aviè custràita à lasciò l’Africa.

U cuòlu u diminuìva, a pupulasiun a l’ômentova, i pirati destürbòvan a tranquilitè e u travaggiu di tabarchin.
“U re de Sardégna u l’ö culunizò tütte e tere abandunè du só régnu!!”

Sta nütissia a l’ha fetu cumensò e tratative c’han purtàu i tabarchin à lasciò Taborca per culunizò l’uìza de San Pé.

Cuscì, intu 1738, i primmi tabarchin en sbarchè chì e han cumensàu à custruì u só pàize e l’han ciamàu Carlufórte in ônù du re Carlo Emanuele III.

I duì séculi pasè à Taborca nu en steti “rose e fiori” cuscì cumme l’insediamentu inta nöa tera.
Perìudi de serenitè s’en alternè à mumenti terìbili e dramàtici.
U 3 setembre 1798 a pupulasiun a l’ha sübìu in sachéggiu de vitte e de cóse da porte di pirati che navegòvan delungu au lorgu de l’uìza e 933 tabarchin en steti purtè via scciòi in Tünixìa.

Stu fetu u l’ha segnàu a nóstra stória e sulu dóppu 5 anni de turmenti quélli scciòi en steti liberè.
E cumme inte tütte e fùe, cuscì anche chì gh’è u pirata molu e a fatina brova che però a nu l’è turchiña ma a l’è scüa…A l’è ‘na statuétta de légnu, fóscia a puléna de ‘n bastimentu afundàu, atruvò pe miràculu insce ‘na spiàggia tünexiña da ün di scciòi, Nicola Moretto, ch’u l’ha purtò cun lé d’arescuzu e a l’è diventò u simbulu da preghéa e da libertè tantu invucò.
E quande finalmente a libertè a l’è arivò, i tabarchin han purtàu cun luiòtri a statua da “Madonina nàigra” e pe lé han custruìu in picin oratório und’a l’è ben custudìa e venerò.

A ve piòxe sta fùa?  À mi scì.

U 1800 u l’è stetu pau pàize in tempu de travaggiu e grósse fatiche, svilüppu e richéssa. E richésse du mò da ‘na porte, a fórsa de vuluntè e a bravüa di tabarchin da l’otra, han prudóttu in sistéma ecunómicu e suciòle avansàu e avertu, delungu avertu versu u mundu esternu.
I tabarchin, anche se han visciüu inte ‘na piciña uìza, nu en mòi steti îzulè, ma sulu “isolani”e sun riûscìi à mantegnì tütte e só caraterìstiche lìguri, cumensandu da quélla da lèngua.

U zenàize di végi u se porle ancun àua e u legamme cû pasàu e l’è ancun ciü stràitu quande, nu sulu au parlémmu, ma se metémmu anche à scrive in tabarchin, u zenàize di primmi pescuài ch’àivan lasciàu Pégi intu 1500.







C’era una volta (1500) una ricca famiglia genovese (i Lomellini di Pegli) che commerciava il corallo, pertanto decise di incrementare la sua industria mandando un gruppo di pescatori a Tabarca, un’isoletta situata di fronte alle coste tunisine.
Da allora Tabarca fu tutto un fermento di attività, soprattutto collegate alla pesca del corallo. Questa colonia pegliese crebbe e prosperò ma, dopo circa due secoli, cominciò ad avvertire i segni di un malessere che l’avrebbe costretta a lasciare l’isola.
Il corallo si esauriva, la popolazione aumentava, i pirati troppo spesso disturbavano la quiete e l’operosità dei tabarchini.
“ UDITE! UDITE! IL RE DI SARDEGNA VUOLE COLONIZZARE TUTTE LE TERRE DISABITATE DEL SUO REGNO!”
Questa notizia determinò l’inizio delle trattative che porteranno i tabarchini a lasciare la piccola isola di Tabarca per colonizzare quella di S. Pietro in Sardegna.
Fu così che nel 1738 i primi tabarchini approdarono a San Pietro e iniziarono la costruzione di Carloforte, così chiamata in onore del re Carlo Emanuele III.
Inutile dire che quei due secoli trascorsi a Tabarca non furono tutti “rose e fiori”, così come l’ insediamento nella nuova terra.
Periodi di relativa serenità si alternarono a momenti altamente drammatici e dolorosi.
Il 3 settembre 1798, la popolazione di Carloforte subì un violento saccheggio di vite e di cose da parte dei pirati barbareschi che incrociavano continuamente al largo delle coste settentrionali dell’isola e 933 tabarchini furono portati schiavi in Tunisia.
Questo avvenimento segnò la storia dei carlofortini e solo dopo cinque anni di tormenti quelle persone riconquistarono la libertà.
E come in tutte le favole che si rispettano c’è dunque un cattivo, il pirata assalitore, e c’è la fata buona, una fata non turchina, ma dalla pelle scura, una statuina di legno, forse la polena di un’antica imbarcazione naufragata, ritrovata su una spiaggia tunisina da uno degli schiavi.
Un’apparizione? Un presagio? Fatto sta che Nicola Moretto, così si chiamava lo schiavo, portò non senza difficoltà la piccola statua con sé e divenne ben presto oggetto delle preghiere e delle invocazioni dei carlofortini…invocanti la libertà.
E quando questa arrivò, portarono con loro anche la Madonnina dello Schiavo e per Lei eressero un piccolo oratorio dove è da sempre custodita e venerata.

VI PIACE QUESTA FAVOLA? A me sì….
Il XIX secolo fu per Carloforte un tempo di “lavori” e di fatica e di conseguente sviluppo e prosperità.
Le risorse del mare da una parte, la forza di volontà e le capacità del carlofortini dall’altra, produssero un sistema economico-sociale avanzato e aperto, sempre aperto verso il mondo esterno.
I carlofortini, pur vivendo su una piccola isola, non sono mai stati “isolati”, ma solo isolani, riuscendo nel contempo a mantenere integre tutte le loro peculiarità, prima fra queste quella linguistica.
La lingua dei padri si parla ancora oggi e il legame con il passato e le tradizioni si fa ancor più stretto quando, oltre a volerlo parlare, ci si mette anche a scrivere in dialetto, il genovese dei primi pescatori di corallo che lasciarono Pegli nell’ormai lontano XVI secolo.


                          
Margherita Crasto